Vallitsevassa taloustilanteessa jopa Petteri Orpo saattaa joutua kiristämään kukkaronnyörejä Länsiradan rahoittamiseksi, varsinkin, jos radasta käytännössä vähänlaisesti tai ei ollenkaan hyötyvät kunnat eivät halua siihen osallistua. Turun ja Salon välillä ymmärtääkseni näitä intressejä on, ja tuplarata tehdään jo siksi, että lähiliikennettäkin tarvittaisiin. Ja jos sellaista saadaan, on Kaarinan ja Paimion kunnillakin intressi osallistua kuluihin.
Isompi ongelma on, että se vaihtoehtoinen Turun yhteys eli Rantarata on sen verran huonossa kunnossa, että se olisi monin paikoin ison remontin tarpeessa. Tuplaraide tarvittaisiin ainakin Karjaan itäpuolelle, ja Salon-Karjaan välillä on muita parannustarpeita. Tunnelit on joka tapauksessa säädettävä, mikä tosin taidetaan tehdä alkavan kesän liikennekatkon aikana.
Jos Länsirata ei toteudu, voidaan olettaa jonkin siihen korvamerkityn rahan päätyvän tuon iisakinkirkon tämänkertaiseen säätöön.