Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,519
Esityslistatekstin otteita, HSL:n hallituksen kokous 22.8.2023 (linkki esityslistaan):
HSL käynnistää syyskuussa 2023 bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Kilpailutettavassa liikenteessä on neljä (4) kilpailukohdetta, kohdenumerot 292 – 295.
Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuositasolla noin 5,5 miljoonaa linjakilometriä. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä 53 bussia. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 4,5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 5,9 prosenttia linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 93 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 170 autoa.
Tarjouskilpailuun 59/2023 sisältyvä liikenne
Kohde 292
Linjat
54 Itäkeskus – Pitäjänmäki – Valimo
553 Hakunila – Malmi – Maunula – Leppävaara
Kohteen 292 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin A2 linja-autoa ja 12 tyypin C linjaautoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,8 miljoonaa kilometriä.
Kohde 293
90 Vuosaari (M) – Aurinkolahti – Vuosaaren satama
96 Vuosaari (M) – Porslahdentie
Kohteen 293 liikennöintiin tarvitaan viisi (5) tyypin A1 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 300 000 kilometriä.
Kohde 294
561 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Kivistö as.
562 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Lentoasema
90A Rautatientori –Vuosaaren satama 90N Rautatientori–Länsi-Herttoniemi–Vuosaari (Kallvikintie)
96N Rautatientori–Aurinkolahti–Vuosaari (Porslahdentie)
Kohde 295
571 Elielinaukio – Myyrmäki – Ylästö – Lentoasema
574 Tikkurila – Ylästö – Myyrmäki
415N Peijas – Aviapolis – Ylästö - Myyrmäki
Kohteen 295 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin A2 linja-autoa ja seitsemän (7) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,4 miljoonaa kilometriä.
Tarjottava linja-autokalusto
Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2-tyypin linjaautoilla sekä C-tyypin telilinja-autoilla. Vähintään 74 prosenttia kilpailutettavasta liikenteestä tullaan ajamaan sähköbusseilla. Käyttövoimavaatimus tukee HSL:n strategiaan kirjattua tavoitetta vähentää vuoteen 2025 mennessä joukkoliikenteen Co2-päästöjä 90 prosentilla vuoteen 2010 verrattuna.
Sopimukset
Kaikkien kilpailutettavien kohteiden sopimukset ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia, jonka lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kolmen (3) vuoden jatko-optioihin. Kaikissa sopimuksissa liikennöinti alkaa syysliikennekauden alkaessa elokuussa 2025. Liikennöintikorvaus sidotaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen kustannusindeksin sähköbussien erillisindeksiin.
Hallitus päättää
a) järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 59/2023 esittelyosassa mainitussa kohteessa 292 - 295 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2023;
b) että kohteiden 292 – 295 sopimuskaudet ovat seitsemän (7) vuotta. Jatkooptiokaudet voivat olla enintään kolmen (3) vuoden mittaisia; sekä
c) valtuuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn ja sopimusehtoihin.
HSL käynnistää syyskuussa 2023 bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Kilpailutettavassa liikenteessä on neljä (4) kilpailukohdetta, kohdenumerot 292 – 295.
Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuositasolla noin 5,5 miljoonaa linjakilometriä. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä 53 bussia. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 4,5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 5,9 prosenttia linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 93 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 170 autoa.
Tarjouskilpailuun 59/2023 sisältyvä liikenne
Kohde 292
Linjat
54 Itäkeskus – Pitäjänmäki – Valimo
553 Hakunila – Malmi – Maunula – Leppävaara
Kohteen 292 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin A2 linja-autoa ja 12 tyypin C linjaautoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,8 miljoonaa kilometriä.
Kohde 293
90 Vuosaari (M) – Aurinkolahti – Vuosaaren satama
96 Vuosaari (M) – Porslahdentie
Kohteen 293 liikennöintiin tarvitaan viisi (5) tyypin A1 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 300 000 kilometriä.
Kohde 294
561 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Kivistö as.
562 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Lentoasema
90A Rautatientori –Vuosaaren satama 90N Rautatientori–Länsi-Herttoniemi–Vuosaari (Kallvikintie)
96N Rautatientori–Aurinkolahti–Vuosaari (Porslahdentie)
Kohde 295
571 Elielinaukio – Myyrmäki – Ylästö – Lentoasema
574 Tikkurila – Ylästö – Myyrmäki
415N Peijas – Aviapolis – Ylästö - Myyrmäki
Kohteen 295 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin A2 linja-autoa ja seitsemän (7) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,4 miljoonaa kilometriä.
Tarjottava linja-autokalusto
Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2-tyypin linjaautoilla sekä C-tyypin telilinja-autoilla. Vähintään 74 prosenttia kilpailutettavasta liikenteestä tullaan ajamaan sähköbusseilla. Käyttövoimavaatimus tukee HSL:n strategiaan kirjattua tavoitetta vähentää vuoteen 2025 mennessä joukkoliikenteen Co2-päästöjä 90 prosentilla vuoteen 2010 verrattuna.
Sopimukset
Kaikkien kilpailutettavien kohteiden sopimukset ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia, jonka lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kolmen (3) vuoden jatko-optioihin. Kaikissa sopimuksissa liikennöinti alkaa syysliikennekauden alkaessa elokuussa 2025. Liikennöintikorvaus sidotaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen kustannusindeksin sähköbussien erillisindeksiin.
Hallitus päättää
a) järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 59/2023 esittelyosassa mainitussa kohteessa 292 - 295 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2023;
b) että kohteiden 292 – 295 sopimuskaudet ovat seitsemän (7) vuotta. Jatkooptiokaudet voivat olla enintään kolmen (3) vuoden mittaisia; sekä
c) valtuuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn ja sopimusehtoihin.