HSL:n liikennöintisuunnitelma 2024 - 2025

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,911
Uuden liikennöintisuunnitelman luonnos on hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalla: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024221-2

Listaan tähän merkittävimmät muutokset, siten että nyt uutena olevat asiat ovat vahvennettuna.

  • X-junien vuorot Y-juniksi huhtikuusta alkaen
  • Linjan 2 poikkeusreitti Kampin kautta pysyväksi
  • 37 ja 59 oikaisu Naapuripellontietä, piti toteutua tänä talvena.
  • 64 jatko Yhdyskunnantien ja Vanhan Tuusulantien liittymään, piti myös toteutua tänä talvena.
  • Kalasataman raitiotien aloitus Vuoroväli 10min (su 12)
  • Linjan 59 päätepysäkki siirtyy Sompasaaresta Herttoniemeen, TTS:ssä toinen vaihtoehto oli Siilitie
  • 70 ja 71 jatko Ala-Malmin torilta Pikitehtaankortteleille (tarkka paikka tarkentuu myöhemmin)
  • Linja 145 ja 163/K yhdistetään ja jatketaan pohjoisesta Valhallaan Kauklahdessa aseman kautta
  • 147 lopetetaan ja 158 kiertämään Kivenlahden metroaseman ja Laurinlahden kautta Espoonlahden metroasemalle
  • Ruuhkalinja 611B:n liikenne lakkaa ja sen vuorot siirretään peruslinjalle
  • 711:lle K-viikonloppuversio Jakomäen ja Heikinlaakson kautta huhtikuusta alkaen (jo kuljettajaohjeessa)
  • Uusi linja 962 Keravan asema-Rykmentinportti-Hyrylä
  • B-variantti linjalle 963 Kerava-Hyrylä

Ja Kesän metrokatkojen sekä Mannerheimintien uusimisen poikkeusreiteistä:

Metro:
  • Metrolla ei liikennettä Kaisaniemi-Kamppi 10vko ajan
  • raportin mukaan liikennettä Myllypuro-Mellunmäki kesällä rajoitetusti, mutta HSL:n tänään julkaistussa sähkeessä ei liikennettä:
    • Mellunmäkeen 3.6.-8.9.
    • Kontulaan 24.6.-4.8.
    • Myllypuroon 8.7.-4.8.
  • Vartiokylänlahden sillan remontista ei mainintaa
  • Korvaavat linja 99M1 Itäkeskus-Mellunmäki ja 99M2 Kontula-Mellunmäki (ovat jo kuljettajaohjeessa)
Raitioliikenne kesällä
  • 2, 4 ja 10 Ruusulankadun ja Töölön hallin edustan raiteiden kautta.
  • 1 ja 1T Porthaninkadun kautta Sörnäisten asemalle
  • 8 ja 8T kartalla Välimerenkadun, tekstissä Itämerenkadun jatkeen sekä Ruoholahdenkadun kautta Linjoille, Korvaava bussilinja 8X Jätkäsaaresta Arabianrantaan.
Raitioliikenne syksyllä
  • 4 Alppilan kautta
  • Kartalla 10 katkeaa Töölön Halliin ja 3 Korppaanmäentielle, mutta tekstissä 10 Alppilan kautta, kuten TTS:ssä
  • 2 Helsingin- ja Aleksis Kiven kadun kautta. Korvaavasta bussilinjasta 2X ei mainintaa

Kesäliikenteen kohdalla 1 ja 8 eivät ole kartalla, ainoastaa 1T ja 8T, mutta peruslinjat on silti mainittu tekstissä

---------- Viestit yhdistetty klo 12:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:53 ----------

Sitten vuorovälitihennyksiä:

  • Raitioliikenteen la-vuoroväli takaisin 10 minuuttiin
  • 15 vuoroväli 6 minuuttiin syksyllä, suoritetaulukon mukaan 24 vuoroa eli 144min kierrosaika
  • A-junan arjen päiväliikenne 10 minuutin vuoroväliin huhtikuusta alkaen, viikonloppiliikenne 20 minuuttiin.
  • I, K ja P- junille 10min vuoroväli 21:30 asti ma-la ja sunnuntaisin 10-21:30 lokakuusta alkaen ratatyömuutosten loputtua
  • 80 ja 82 ruuhkassa vuoroväli 10min per linja.
  • 173Z:lle sunnuntailiikenne
  • 643K:lle viikonloppuliikenne
 
Viimeksi muokattu:
Raitioliikenne kesällä
  • 2, 4 ja 10 Ruusulankadun ja Töölön hallin edustan raiteiden kautta.
  • 1 ja 1T Porthaninkadun kautta Sörnäisten asemalle
  • 8 ja 8T kartalla Välimerenkadun, tekstissä Itämerenkadun jatkeen sekä Ruoholahdenkadun kautta Linjoille, Korvaava bussilinja 8X Jätkäsaaresta Arabianrantaan.

Kartalla ei ole 8:a eikä 8T:tä vaan 9B, joka kulkisi 9:n reittiä Linjoille. Voisi kyllä kuvitella, että yhteys Ruoholahden metroasemalle olisi järkevä ja kartta olisi virheellinen ainakin reitin osalta? Toki linjastollisesti 9B voisi olla selkeämpi.
 
Kartalla ei ole 8:a eikä 8T:tä vaan 9B, joka kulkisi 9:n reittiä Linjoille. Voisi kyllä kuvitella, että yhteys Ruoholahden metroasemalle olisi järkevä ja kartta olisi virheellinen ainakin reitin osalta? Toki linjastollisesti 9B voisi olla selkeämpi.

Niinpäs olikin. 8:n linjaväri hämäsi vaikka kyseessä 9B. Kartalla on työmaan ruksi Cruselinsillalla, vissiin jokin rakentaminen tai korjaaminen estää ajamasta Ruoholahden metroaseman kautta.

Kuljettajaohjeessa on tosiaan kesälle merkitty sekä 1, 1T, 8T ja 9B, mutta ei 8:ia, mutta nuo voi muuttua vielä moneen kertaan.
 
Esityslistalle oli perjantain aikana vaihdettu versio suunnitelmasta, jossa raitioliikenteen poikkeusten tekstit vastaavat karttoja, mutta viimeisten sivujen muutostaulukossa ne ovat edelleen aikaisemman tekstin mukaiset. Kuljettajaohjeesta on taas 8T hävinnyt kesältä. 1 on merkittynä edelleen koko kesälle 1.9. asti, mutta 9B kulkee Tahitinkadulta 3.6.-15.6. ja Länsiterminaalilta ilmeisesti 1T:n kytettynä 16.6.-11.8, eli syysliikenteen alkuun. Muut kesän poikkeusreitit on merkitty jatkumaan 1.9. asti.

Ja 8 sekä 9N:n siirtyminen Tahitinkadulle on ohjeessa 4.3, sitä ei kai ole vielä mainittu sen jälkeen kun se myöheni vuodenvaihteesta.

Suoritetaulukoissa on jostain syystä linjat 510, 56 ja 500 kahteen kertaan talviliikenteessä. Toinen kerta on järjestyksessä ennen alkavia sopimuksia ja ne on laskettu myös mukaan yhteensä riville taulukon lopussa ainakin arkipäiville. Ilman niitä on 1103 autoa arkena 1150 sijaan. Ja ilman 90 ja 96:lle merkittyjä telejä, jotka ovat yöliikennettä varten eli samoja kuin 54:lla on arkena 1099 autoa. Näistä 45 miniB:tä eli täyskokoisia on 1054. (D: 71, C: 382, A2: 398, A1:203), vastaava luku viime syksylle Kuukankorven entisten sivujen taulukossa oli 1068. Ilman 550:n loppumisen vaikutusta kyseessä kuitenkin 13 vuoron kasvu.

Raitiolinjoilla taas on yksi vuoro enemmän lauantaina kuin arkena. 2/3:lla ja 13:sta on kummallakin yksi vuoro enemmän, kun taas 1T/6/8T yhdistelmällä on yksi vähemmän kuin 1 ja 6/8:lla erikseen.

Suoritetaulukosta piti mainita vielä nivelvuorojen jatkuminen 600:lla senkin jälkeen, kun 560:sta tulee nivellinja. Myöskin 600:n telimäärä on vain yhden pienempi, kuin viime vuoden taulukossa, huolimatta sen ajamisesta niiden lisäksi kahdella nivelellä. Linjoilla 20, 30 sekä 40 on yhteensä yksi auto enemmän kuin viime vuoden taulukossa ja 520 sekä 530:llä samoin yksi.


Sitten mielipideosioon:

2:n jääminen Kamppiin on ihan odotettu, mutta mietityttää, että onko pelkkä 4:n tarpeeksi Aleksenterinkadulla Mikonkadun länsipuolella. Siellä on nyt poikkeusliikenteen aikana näyttänyt aika täydeltä varsinkin Ylioppilastalon pysäkeilla, kun 4 kulkee vain 10min välein. Suunnitelmassa ei ole mainintaa tiheneekö 4:n vuoroväli takaisin, kun se kulkee yksin Oppera-Lasipalatsi välin ja suoritetaulukon 2 vuoron lisä verrattuna edelliseen suunnitelmaan 4:lla ja 10:lle voi vastata sekä tilannetta, jossa kummatkin linjat kulkevat Alppilan kautta, että 10 kulkee vain Töölön varikolle Runeberginkadun kautta ja 4:n vuoroväliä on tihennetty.

Tuo 10:n katkaisu Töölön hallille tulee olemaan myrkkyä raitioliikenteen matkustajamäärätilastoille, mutta se hyvä puoli siinä saattaa olla kun 3 paikkaa sitä Pikku-Huopalahdessa, että nähdään kuinka paljon kysyntää Kuusitien pohjoispuolelta Mannerheimintietä on itäiseen kantakaupunkiin. Korppaanmäen silmukasta ehdittiin juuri poistamaan toinen raide, eli 3:n jatkaminen sinne pysyvämmin vaatisi ainakin sivuraiteen tekemistä ennen silmukkaa, mikä saattaa olla liian suuri vaiva. Ruskeasuon varikollakaan ympärikääntäminen ei taida olla vaihtoehto.

Kun 59 ei jatkukkaan Siilitielle asti, tulee taas mieleen, pystyisikö sitä tai jotakin poikittaislinjaa jatkamaan Laajasaloon, sen ollessa edelleen täysin liityntäliikenteen varassa. Liityntälinjan korvaamisessa jollain Kulosaaren suunnasta tulevan poikittaislinjan jatkolla on se ongelma, että linjat ohittaisivat terminaalin Laajasalon suuntaan, eli metrosta vaihtajille tulisi usean sadan metrin kävely Laivalahdenportin pysäkille tai lisävaihto.
79:n yhdistäminen taas saattaisi onnistua, jos se kulkisi Herttoniemen ja Siilitien välillä kumpaakin suuntaan Suunnittelijankadun kautta. Laivalahdenportin pysäkeille matka pitenee ja lisäksi tulisi varmaan ajantasaus väliin terminaalille, mutta esimerkiksi Hertsiin tai Lidliin menijöille voisi toimia pysäkkipari Suunnittelijakadunkin puolella.
59:nkin kai voisi kierrättää terminaalin ja Suunnittelijankadun kautta Laajasalon suuntaan, mutta se voidaan kokea hitaaksi reitiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kun 59 ei jatkukkaan Siilitielle asti, tulee taas mieleen, pystyisikö sitä tai jotakin poikittaislinjaa jatkamaan Laajasaloon, sen ollessa edelleen täysin liityntäliikenteen varassa.

Tästä on aiemminkin keskusteltu foorumilla ja vastaus tuntuu aina olevan häiriöherkkyys. Ei ole yhtään harvinaista, että 59, 500 ja 510 kulkevat vuorovälin verran myöhässä erityisesti ruuhka-aikana. 79 ymmärtääkseni kulkee hieman paremmin aikataulussa mutta ei sitäkään voi kehua, jos vertailukohtana on lyhyet liityntälinjat. Uuden poikittaisyhteyden saaminen Laajasaloon ei mielestäni oikeuta toimivien liityntäyhteyksien romuttamista korvatulla reitillä.
 
Linjalla 611 alkaa Sunnuntailiikenne. Alunperin 611K piti korvata linjojen 64 ja 611 viikonloppuliikenne, mutta näin ei tapahdu.
 
2:n jääminen Kamppiin on ihan odotettu, mutta mietityttää, että onko pelkkä 4:n tarpeeksi Aleksenterinkadulla Mikonkadun länsipuolella. Siellä on nyt poikkeusliikenteen aikana näyttänyt aika täydeltä varsinkin Ylioppilastalon pysäkeilla, kun 4 kulkee vain 10min välein. Suunnitelmassa ei ole mainintaa tiheneekö 4:n vuoroväli takaisin, kun se kulkee yksin Oppera-Lasipalatsi välin ja suoritetaulukon 2 vuoron lisä verrattuna edelliseen suunnitelmaan 4:lla ja 10:lle voi vastata sekä tilannetta, jossa kummatkin linjat kulkevat Alppilan kautta, että 10 kulkee vain Töölön varikolle Runeberginkadun kautta ja 4:n vuoroväliä on tihennetty.
Sanoisin, että 4 ei riitä Aleksanterinkadun länsipäähän ainakaan nykyisellä vuorovälillä. En tiedä, onko HSL julkaissut pysäkkikohtaista matkustajamäärätilastoa, mutta ainakin silmämääräisesti arvioiden raitiolinjalla 2 Ylioppilastalon pysäkillä oli enemmän käyttäjiä kuin Simonkadun ja Kampin metroaseman pysäkeillä yhteensä. Lisäksi ei niinkään kapasiteetin mutta palvelutason kannalta olisi parempi, jos Lasipalatsilta Töölöntorin suuntaan pääsisi kahdella linjalla, koska silloin ei tarvitsisi katsoa aikatauluja, kun taas tuossa tapauksessa pitää tarkistaa, kummalta pysäkiltä lähtevällä raitiovaunulla pääsee nopeammin perille. Tätä ongelmaahan ei ole tällä hetkellä, koska 4 ja 10 kiertävät sitä kautta ja Mannerheimintien remontin toisessa vaiheessakin vielä 10. HSL on merkinnyt Kampin metroaseman kautta kulkevan reitin myös vuotuisilta liikennöintikustannuksiltaan 105 000 euroa kalliimmaksi, mutta päätyi silti siihen vaihtoehtoon jostakin syystä.
 
Kun 59 ei jatkukkaan Siilitielle asti, tulee taas mieleen, pystyisikö sitä tai jotakin poikittaislinjaa jatkamaan Laajasaloon, sen ollessa edelleen täysin liityntäliikenteen varassa. Liityntälinjan korvaamisessa jollain Kulosaaren suunnasta tulevan poikittaislinjan jatkolla on se ongelma, että linjat ohittaisivat terminaalin Laajasalon suuntaan, eli metrosta vaihtajille tulisi usean sadan metrin kävely Laivalahdenportin pysäkille tai lisävaihto.
79:n yhdistäminen taas saattaisi onnistua, jos se kulkisi Herttoniemen ja Siilitien välillä kumpaakin suuntaan Suunnittelijankadun kautta. Laivalahdenportin pysäkeille matka pitenee ja lisäksi tulisi varmaan ajantasaus väliin terminaalille, mutta esimerkiksi Hertsiin tai Lidliin menijöille voisi toimia pysäkkipari Suunnittelijakadunkin puolella.
59:nkin kai voisi kierrättää terminaalin ja Suunnittelijankadun kautta Laajasalon suuntaan, mutta se voidaan kokea hitaaksi reitiksi.

Hyvä kysymys. Mietin myös, riittääkö Herttoniemen ja Pasilan välillä kysyntää näille kaikille linjoille, vai voisiko 59 kannattaa katkaista jo Pasilaan?
500 tai 510 voisi tässä tapauksessa siirtää Aleksis Kiven kadulta Teollisuuskadulle. Vuoroväli Aleksis Kiven kadulla toki teoriassa puolittuisi - käytännössä 500 ja 510 tuntuvat ajavan tässä hyvin usein peräkkäin.
 
Niinpäs olikin. 8:n linjaväri hämäsi vaikka kyseessä 9B. Kartalla on työmaan ruksi Cruselinsillalla, vissiin jokin rakentaminen tai korjaaminen estää ajamasta Ruoholahden metroaseman kautta.

Mikähän idea on tehdä korjaus juuri silloin kun metro ei kulje, jolloin Ruoholahden metroasemalle ei voi ajaa juuri silloin, kun raitiovaunuyhteyttä tarvittaisiin eniten? Paitsi että ylimääräistä korvaavaa linjaa ei päästä ajamaan, edes normaalisti Ruoholahden ja Sörnäisten metroasemien välillä kulkevaa linjaa 8 ei päästä ajamaan.

Muutenkaan korvaavan liikenteen suunnitelma ei ole erityisen kunnianhimoinen, kun Sörnäisten ja Kampin metroasemien välillä kulkee vain Kruununhaan kautta hitaasti kiertävä 7, Etelä-Espoosta tuleva 510 ei jatku Herttoniemen metroasemaa idemmäs eikä järjestetä nopeampaa Kehä I:n reittiä Itä-Helsingin ja Etelä-Espoon välillä kulkevaa linjaa. Metroa korvaava liikenne perustuu siis kierteleviin tai kesken matkan katkeaviin linjoihin, jotka kiertelee ja katkeaa kesken siksi, että metron on ajateltu hoitavan runkoliikenne.
 
Mikähän idea on tehdä korjaus juuri silloin kun metro ei kulje, jolloin Ruoholahden metroasemalle ei voi ajaa juuri silloin, kun raitiovaunuyhteyttä tarvittaisiin eniten? Paitsi että ylimääräistä korvaavaa linjaa ei päästä ajamaan, edes normaalisti Ruoholahden ja Sörnäisten metroasemien välillä kulkevaa linjaa 8 ei päästä ajamaan.

Muutenkaan korvaavan liikenteen suunnitelma ei ole erityisen kunnianhimoinen, kun Sörnäisten ja Kampin metroasemien välillä kulkee vain Kruununhaan kautta hitaasti kiertävä 7, Etelä-Espoosta tuleva 510 ei jatku Herttoniemen metroasemaa idemmäs eikä järjestetä nopeampaa Kehä I:n reittiä Itä-Helsingin ja Etelä-Espoon välillä kulkevaa linjaa. Metroa korvaava liikenne perustuu siis kierteleviin tai kesken matkan katkeaviin linjoihin, jotka kiertelee ja katkeaa kesken siksi, että metron on ajateltu hoitavan runkoliikenne.

Eiköhän tässä ole juuri ideana, että sekä 9 että 9B (kasia korvaava) kulkevat suorinta reittiä Kampin ja Kaisaniemen/Hakaniemen välillä. Korvaavan liikenteen vähäisyys vaihtoehtoisilla reiteillä on harmillista, mutta oletettavasti tieverkko ja linjojen arvioitu kuormitus asettavat liian suuria rajoituksia. Bussiliikenne ydinkeskustaan ei ole yhtään ratikkaa nopeampaa, eikä sillä pääse kovin helposti keskustan puolelta toiselle. Kehä I:stä pitkin kulkeva pikalinja Tapiolasta Itäkeskukseen voisi hyvinkin olla nopeampi kuin metro+ratikka+metro tai jopa nopeampi kuin suora metroyhteys. Tuo on kuitenkin erittäin spesifi yhteysväli, jolla on tuskin kovin paljon liikennettä paitsi ruuhkassa, kun Kehä I:n matka-ajat tuplaantuvat. Kaikki muut mahdolliset korvaavat reitit esimerkiksi Pasilaan tai läntiseen kantakaupunkiin juuttuisivat samoihin ruuhkiin kuin nykyiset linjat. Esimerkiksi 510:n matka-aika Herttoniemestä Otaniemeen (40-50min) on luultavasti hitaampi kuin metro+ratikka+metro järjestely (tavallisesti 23min, 4min lisää matkustamista ratikkalla + vaihdot).

Mainittakoon vielä seuraava lause liikennöintisuunnitelmasta: "Metron katkon ajaksi varaudutaan lisäämään liikennettä runkolinjoilla 500 ja 510".
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän idea on tehdä korjaus juuri silloin kun metro ei kulje, jolloin Ruoholahden metroasemalle ei voi ajaa juuri silloin, kun raitiovaunuyhteyttä tarvittaisiin eniten? Paitsi että ylimääräistä korvaavaa linjaa ei päästä ajamaan, edes normaalisti Ruoholahden ja Sörnäisten metroasemien välillä kulkevaa linjaa 8 ei päästä ajamaan.

8 ei voisi muutenkaan ajaa, koska Oopperan risteys menee kiinni. Muutkin 8:n linjalla olevat remontit kannattaa siis tehdä samaan aikaan. Ilmeisesti linja-autolla pääsee työmaan ajankin ajamaan Crusellinsiltaa, koska korvaava bussilinja 8X on merkitty välille Saukonpaasi-Arabia.
 
Eiköhän tässä ole juuri ideana, että sekä 9 että 9B (kasia korvaava) kulkevat suorinta reittiä Kampin ja Kaisaniemen/Hakaniemen välillä.

Palvetasosta tulee parempi, jos mahdollisimman monen matkan voi tehdä vaihdotta. Eli mieluiten pyörisi Ruoholahden metroasemalta Sörnäisten metroasemalle välissä olevien metroasemien kautta ajava linja, mutta ainakin Ruoholahden metroasemalta Rautatientorin metroasemalle kulkeva raitiolinja on absoluuttinen minimi. Tällä hetkellä matkustaminen Kampin metroasemalta Sörnäisten metroasemalta näyttää tältä ilman metroa:

Kamppi Sörnäinen ilman metroa.png

Kun metro on käytössä, koko raitiovaunu- ja bussilinjasto on suunniteltu täydentämään metroa, joten metron myötäisten matkojen tekeminen on hidasta ja vaivalloista busseilla ja raitiovaunuilla. Siksi metroa ei voi noin vaan poistaa käytöstä tietyllä välillä ja laittaa käyttämään busseja ja raitiovaunuja.

Bussiliikenne ydinkeskustaan ei ole yhtään ratikkaa nopeampaa, eikä sillä pääse kovin helposti keskustan puolelta toiselle.

Siksi liikennettä tuleekin pyrkiä korvaamaan myös Kehä I:n kautta ajavalla bussilla. Raitiovaunut korvaavat sen verran metroa kuin mahdollista, ja loppu korvaava liikenne hoidetaan bussein.

Kehä I:stä pitkin kulkeva pikalinja Tapiolasta Itäkeskukseen voisi hyvinkin olla nopeampi kuin metro+ratikka+metro tai jopa nopeampi kuin suora metroyhteys. Tuo on kuitenkin erittäin spesifi yhteysväli, jolla on tuskin kovin paljon liikennettä paitsi ruuhkassa, kun Kehä I:n matka-ajat tuplaantuvat.

Itäkeskuksen metroasemalta viimeiselle Kehä I:n pysäkille, Kannelmäen Prisman lähellä sijaitsevalle Kantelettarentielle menee hitaimmalla linjan 54 vuorolla 24 min. Yli 6 min ollaan myöhässä hyvin harvoin. Ja vuoron ei tarvitse kulkea vain Kehä I päästä päähän, vaan se voi haarautua jonnekin sen jälkeen. Vaikka Vuosaari M - Rastila M - Itäkeskus M - Aalto-yliopisto M - Tapiola M - Matinkylä M.
 
Mikähän idea on tehdä korjaus juuri silloin kun metro ei kulje, jolloin Ruoholahden metroasemalle ei voi ajaa juuri silloin, kun raitiovaunuyhteyttä tarvittaisiin eniten? Paitsi että ylimääräistä korvaavaa linjaa ei päästä ajamaan, edes normaalisti Ruoholahden ja Sörnäisten metroasemien välillä kulkevaa linjaa 8 ei päästä ajamaan.

Nyt jo tuleva lisäratikkaliikenne tulee vetämään Hakaniemi-Kaisaniemi välin kapasiteetin jo aika kriittisille rajoille, etenkin loppukesän aikana. Siltasaarenkadulla oleva remontti syö kapasiteettia ja työn edistyminen entisestään. Tuolla pikemminkin mietitään miten liikennettä saataisiin vähennettyä, kun nyt sitä lisätään +50%
 
Palvetasosta tulee parempi, jos mahdollisimman monen matkan voi tehdä vaihdotta. Eli mieluiten...

Mieluiten lakkautettaisiin metro ja palautettaisiin suorat bussilinjat sekä idästä että lännestä suoraan keskustaan ja miksei vaikka heilurilinjoina?

Tällä hetkellä matkustaminen Kampin metroasemalta Sörnäisten metroasemalta näyttää tältä ilman metroa:

Ja tältä näyttää Kampista Kaisaniemeen:
Screenshot 2024-01-23 at 18.43.37.png

Kun metro on käytössä, koko raitiovaunu- ja bussilinjasto on suunniteltu täydentämään metroa, joten metron myötäisten matkojen tekeminen on hidasta ja vaivalloista busseilla ja raitiovaunuilla. Siksi metroa ei voi noin vaan poistaa käytöstä tietyllä välillä ja laittaa käyttämään busseja ja raitiovaunuja.

Eipä se olekaan yleensä hyvä idea katkaista runkoreittiä kriittisestä kohdasta, mutta tässä ei ole oikeastaan vaihtoehtoja.

Itäkeskuksen metroasemalta viimeiselle Kehä I:n pysäkille, Kannelmäen Prisman lähellä sijaitsevalle Kantelettarentielle menee hitaimmalla linjan 54 vuorolla 24 min. Yli 6 min ollaan myöhässä hyvin harvoin. Ja vuoron ei tarvitse kulkea vain Kehä I päästä päähän, vaan se voi haarautua jonnekin sen jälkeen. Vaikka Vuosaari M - Rastila M - Itäkeskus M - Aalto-yliopisto M - Tapiola M - Matinkylä M.

Kuten sanoin tuo varmaan toimisi ihan hyvin matka-ajan osalta. Tuon linjan ongelmat ovat: korkeat kustannukset pitkästä linjasta, vähäinen matkustajapotentiaali esikaupungin yhdeltä metroasemalta toiselle metroasemalle erityisesti kaupungin puolelta toiselle ja siten melko harva vuoroväli (esim. 15-20min) suurimman osan päivästä, mikä johtaa käytännössä huonoon toimivuuten mahdollisten vaihtoyhteyksien osalta.
 
Kuten sanoin tuo varmaan toimisi ihan hyvin matka-ajan osalta. Tuon linjan ongelmat ovat: korkeat kustannukset pitkästä linjasta, vähäinen matkustajapotentiaali esikaupungin yhdeltä metroasemalta toiselle metroasemalle erityisesti kaupungin puolelta toiselle ja siten melko harva vuoroväli (esim. 15-20min) suurimman osan päivästä, mikä johtaa käytännössä huonoon toimivuuten mahdollisten vaihtoyhteyksien osalta.

Näissä korvauslinjoissa ehkä kaikkein suurin ongelma on se, ettei ole tarpeeksi kuljettajia niitä ajamaan. Esimerkiksi tänään ratkenneeseen tarjouskilpailuun Rantaradan ensi kesän 5 viikon korvausliikenteestä HSL ei saanut osaan liikenteestä yhtään tarjousta. Kalustoahan liikennöitsijöillä kyllä olisi keskikesällä vapaana. Kokonaisuudessaan tuo keskikesän junakorvaus työllistää n. 34 bussia, jolloin kuljettajia tarvittaneen luokkaa 100.
 
Takaisin
Ylös