Vantaan ratikka

No se on hyvä, että kiinteistöjohtaja on ollut asian tasalla ja varmistanut, että suunnittelijat saavat tarvitsemansa tiedon, jotta se voidaan ottaa huomioon jo ennen päätöksentekoa, eikä vain jälkeenpäin huutele lehdistössä juuri ennen kuin on tarkoitus lyödä lapio maahan.

Eikun...
 
Tuo halvempi vaihtoehto siis jättäisi matkustajat muutaman sadan metrin päähän terminaalin ovesta, ja ajatuksena olisi kuljettaa heitä sitten liukuhihnoin siitä sisään...
 
Vielä halvemmaksi tulisi jättää ratikka kahden kilometrin päähän terminaalista ja kyllähän se tekee sitten kunnolle hyvää raahata sieltä matkalaukut loskasohjon läpi terminaaliin :D

Tuskin tuo ulostulo nyt mihinkään mitenkään vaikuttaa. Kesällä vaan on antaa palstatilaa tuollaisillekin hassutteluille.
 
Huvittavaa, ettei kiinteistöyhtiön toimarilla ja ratikan hankejohtajalla ole yhtenäistä näkemystä edes faktoista: Etäisyys terminaaliin jää karvalakkivaihtoehdossa joko 200-300 metriin tai 450-500 metriin riippuen kummalta kysyy.

Mitä nyt kartasta mittailin, niin vaikuttaa vähemmän yllättäen siltä, että kiinteistöyhtiön toimarilla on oma mittatikku: Tietotien pään liikenneympyrästä on suoraa linjaa lyhimmillään noin 440 metriä terminaalirakennukseen, mutta pääovelle jo 660 metriä.

Suopeampi tulkinta Pitkäsen höpinöille on, ettei hän puhu etäisyydestä terminaaliin, vaan liukuhihnan pituudesta. Siis höpinöiden totuudenmukaisuutta arvioiden suopeampi. Idea vaan on tällä tavoin tarkasteltuna entistä huonompi.
 
Vantaan ratikan hankesuunnitelman (julkaistu 3.4.2023) ja Helsingin kaupungin dokumentin Vantaan ratikka, Helsingin hankeosuus (julkaistu 8.8.2023) yhteydessä käsitellään lyhyesti bussilinjaston mahdollisia muutoksia, jotka voisivat toteutua Vantaan ratikan myötä. En löytänyt niistä minkäänlaista mainintaa tästä ketjusta, joten tässä on kuvakaappaukset. Muutama nostoa vielä muutoksista:
- Hakunilasta poistuisi yhteydet sekä länsi-Vantaalle että Jakomäkeen (ainakin jos 587:n reittiä ei muuteta)
- 572:n reittimuutos muodostaisi monta kokonaan uutta yhteyttä Mellunmäen, Jakomäen, Suurmetsäntien ja Tapaninkyläntien ympäristön, ja Tammiston sekä länsi-Vantaan välille

[tr]
[td]Screenshot 2023-08-12 at 18.43.25.jpg[/td]
[/tr]
[/table]

Screenshot 2023-08-12 at 18.43.37.jpg
 
Muutama nostoa vielä muutoksista:
- Hakunilasta poistuisi yhteydet sekä länsi-Vantaalle että Jakomäkeen (ainakin jos 587:n reittiä ei muuteta)
- 572:n reittimuutos muodostaisi monta kokonaan uutta yhteyttä Mellunmäen, Jakomäen, Suurmetsäntien ja Tapaninkyläntien ympäristön, ja Tammiston sekä länsi-Vantaan välille

Hakunilan ja Jakomäen välillä kulkevat myös linjat 518, 588 ja 717. Hakunilasta Länsi-Vantaalle poistuisi nykyisin arkisin kulkeva vaihdoton yhteys, mutta tuolla välillä voisi kulkea ratikka + juna -yhdistelmällä Tikkurilan kautta.
 
Hakunilan ja Jakomäen välillä kulkevat myös linjat 518, 588 ja 717. Hakunilasta Länsi-Vantaalle poistuisi nykyisin arkisin kulkeva vaihdoton yhteys, mutta tuolla välillä voisi kulkea ratikka + juna -yhdistelmällä Tikkurilan kautta.

Tuo on hyvä pointti, että 717 kulkisi edelleen. Olin unohtanut sen kokonaan. 518 ja 588 sen sijaan kannattaa jättää huomiotta olemattomien vuorovälien ja liikennöintiaikojen takia.
 
Viimeksi muokattu:
En panisi kovin paljon painoarvoa tuollaisille hankesuunnitelmatason bussipohdinnoille, kun tässä menee vielä melkein vuosikymmen siihen, että ratikka alkaa kulkea. Bussilinjat mietitään Höselissä tosissaan vasta sitten vuotta tai korkeintaan kahta ennen liikenteen aloitusta. Nämä on sellaisia leveällä pensselillä sudittuja vaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Mulla on muistikuva, että jossain aikaisemmassa ratikan kuormitusmallinnuksia varten tehdyn bussilinjaston (joka tosin oli hyvin samankaltainen tämän kanssa) yyhteydessä sanottiin, että ratikan siirtyessä kulkemaan Fazerilan kautta, sitä kautta kulkevat linjat keskitettäisiin kulkemaan Jakomäen kautta. Eli sama homma kun kävi runkobussin perustamisen yhteydessä.

Tuollaisen Puistolan tai Tapanilan kautta kulkevan pitemmän poikitaislinjan saisi perustaa heti.
 
Viimeksi muokattu:
Pikku huomautuksena, että 570 siirrettiin ilmeisen pysyvästi pois Urheilutieltä jo viime talvena; siellä kun on Dickursby skolan kohdalla huonokuntoinen suojatien korotus, joka hajotti nivelbusseja. Katu on todella ahdas enkä ole ihan varma, tarvitaanko siihen busseja ollenkaan. Tuntuu, että olisi parempi ratkaisu ajaa Jokiniemenkatua ja Tikkurilantietä, ja jatkaa vaikka mieluummin sitten jokin länsipuolen linja Ratatie-Valkoisenlähteentie -reittiä Valkoisenlähteentien loppupäähän ja päätepysäkki sinne.
 
Avataan keskustelua liikennevaloista täälläkin, kun raidejokerillakin on kovasti puhuttu. Allianssia kun ei ole vielä valittu niin voi jossittelua hieman avata puolueettomasti.

Hankkeessa liikennevaloista ei ole tietenkään vielä tiedossa mitä opastimia tullaan käyttämään ja myönnetäänkö hankkeelle poikkeuslupa joka oli Raidejokerilla ja Tampereella esimerkiksi neliaukkoisiin opastimiin.

Raidejokerista on uutisissa useasti ollut uutisointia ylityspaikoista ja niiden valo-ohjaamattomuudesta. Vantaan ratikalle on liikennevalot tulossa jokaiselle pysäkille, jopa paikkoihin joihin ei autolla pääsisikään pusikkoon.

Liikennevalojen yhteismäärältään hanke on isompi kuin Raidejokeri. Ja yleissuunnitelmassa mainitaan kaikkiin tulevan voimakas etuus ratikalle (pakkoetuus käytännössä).

Nopeasti katsoin linjan kartalla läpi ideoiden liikennevalojen paikkoja. Itäosalle valoista tulisi n. 35-40% ja länsiosalle 60-65%. Jakauma kuvaa hyvin kuinka kaksiajakoinen linja on, kun linjan itäosa on kilometreissä pidempi
 
Siitä, miten ratikan ongelma suurjännitejohtojen kanssa hoidetaan ei (kai?) ole ollut täällä puhetta lopullisesta toteutustavasta. Hesarin mukaan ratikka aiotaan varustella akuilla, jotta se pääsee kulkemaan Jumbon luona.
 
"Itäisen bulevardinkaupungin" eli Itäväylän itäisimmän Helsingissä sijaitsevan osan suunnitteluperiaatteiden luonnoksessa on mainintaa kyseisen alueen mahdollisista ratikkayhteyksistä/-verkostosta. Tämä lainaus voisi mennä aika moneen eri ketjuun, mutta laitetaan vaikka tänne.

Alueella varaudutaan Östersundomin raitiotieyhteyteen, Raide-Jokeri 2:een ja Vantaan ratikan jatkamiseen Mellunmäestä Mellunmäentietä pitkin Bredbackaan ja siitä mahdollisesti Itäväylää Itäkeskukseen. Vantaan ratikan rakentamisen aikataulu välillä Lentoasema-Mellunmäki on vuosina 2024–2029. Raide-Jokeri 2 rakennetaan aikaisintaan 2030-luvulla ja Östersundomin raitiotie aikaisintaan 2040-luvulla. Suunnitteluperiaatetyön yhteydessä on suunniteltu jatketta Vantaan ratikalle. Vantaan ratikan jatke on mahdollista jatkaa Itäkeskukseen saakka Itäväylää pitkin ennen Östersundomin raitiotieyhteyden rakentamista (VE 1). Kun Itäkeskuksen ja Östersundomin välinen raitiotieyhteys rakennetaan, Vantaan ratikan jatkeelle tehdään päätepysäkki Bredbackaan, jossa on tällöin kahden raitiotieyhteyden vaihtopysäkki (VE 2). Tällöin Östersundomista voi päästä yhdellä vaihdolla Vantaan suuntaan ja lentokentälle vaihtamalla Bredbackassa Itäkeskukseen kulkevasta raitiolinjasta Vantaan ratikkaan.
 
Takaisin
Ylös